4/20/2012

kiełkowe zdrowie, nikt się nie dowie...

Jako smakujesz, aż się zepsujesz... 


Kiełki znalezione w Rossmanie



Mądrość starożytnych Chin
Kiełki kojarzą nam się przede wszystkim z dietą wegetariańską, ponieważ to właśnie osoby ją stosujące szukają wysoko wartościowych produktów roślinnych. Kiełki nie są czymś nowym. Stosowano je już w starożytnych Chinach, gdzie uważano je nie tylko za produkt żywnościowy, ale również za skuteczny lek.
W kiełkujących roślinach znajdują się duże ilości witamin, a to za sprawą aktywnych enzymów, które dodatkowo rozkładają białka, węglowodany i tłuszcze na związki proste – łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Są przy tym znacznie mniej kaloryczne od nasion, czy roślin z których są wytwarzane.

Witaminowe szaleństwo 
Chińczycy wierzyli, że kiełki mają działanie zdrowotne i nie trudno się im dziwić, bo np. lucerna działa odtruwająco i dodatkowo jest bogata w żelazo, wapń i fosfor, zawiera białko oraz witaminy.
Skiełkowana pszenica ma znaczne ilości wit. C (6 razy więcej niż nie skiełkowane ziarna), witaminy E, karotenu, witamin z grupy B oraz białka i enzymów.
Soczewica jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, witamin i minerałów.
Sezam można by podawać dzieciom zamiast mleka, ponieważ zawiera dziesięciokrotnie więcej wapnia niż mleko, półtora raza więcej żelaza niż wątroba wołowa, trzy razy więcej fosforu niż jajka oraz duże ilości białka i witamin B1, B2, B6.
Jednak to soja króluje pod względem zawartości białka (35 proc. w porównaniu do 15-20 proc. w produktach mięsnych). Można w niej znaleźć witaminy A, B, C i H.
Fasola mung, soczewica i groch po 4 dniach kiełkowania zawierają więcej witaminy B12 niż produkty mięsne.
Skiełkowane nasiona słonecznika zawierają witaminę B6, B12, D, białko, żelazo, potas i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
Kiełki są również bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które nie tylko wpływają na sprawność umysłową, ale również przyczyniają się do utrzymania kondycji fizycznej i wzmacniają system odpornościowy.

Weronika Weremko-Oszuścik, www.dieta4u.pl

1 komentarz :

  1. o mi sie wlasnie udalo wychodowac kielki Lucerny.. 4 dni i mam caly sloiczek przepysznych kielkow. Teraz czas na brokoly. Podobno BAAARDZO zdrowe !! Wlasnie za to kocham WIOSNE wszystko jest tak kolorowe i smakowite !

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za komentarz.