5/15/2012

SESJA a dieta

System Eliminacji Studentów Jest Aktywny - kiedy egzaminy zaczynają śnić się po nocach pamiętajcie również o diecie naukowej - radzi Weronika Weronika Weremko-Oszuścik, www.dieta4u.pl


Sarajevo

  1. Zjedz śniadanie. Jest to najważniejszy posiłek, który dostarcza substancji odżywczych dla mózgu. Musisz już w pierwszej godzinie po przebudzeniu dostarczyć mu energii, w postaci glukozy dla prawidłowej jego pracy. Skomponuj śniadanie z białka (jogurt naturalny, twaróg, mleko) produktów pełnoziarnistych (chleb, płatki owsiane) oraz produktów bogatych w witaminy (warzywa czy owoce). Wszystko możesz „doprawić”  kiełkami, natką pietruszki, szczypiorkiem czy pestkami
  2. Nie zapominaj o regularnych posiłkach. Śniadanie to nie wszystko. Ucząc się można zapomnieć o głodzie i jedzeniu, jednak nie dostarczając sobie i szarym komórkom pożywienia co około 3h poziom glukozy we krwi spadnie i tym samym stracisz chęć do dalszej nauki, zrobisz się senny, a możliwości przyswajania wiedzy nie będą już najlepsze.
  3. Pamiętaj o lecytynie. Można ją kupić w gotowych preparatach, jednak warto dostarczyć ją wraz z dietą. Lecytyna bierze udział w procesach poznawczych i pamięciowych, niezbędna jest do funkcjonowania układu nerwowego. Znajdziesz ją w takich produktach jak soja, orzechy, kiełki pszenicy, żółtka jaj kurzych.
  4. Dla poprawy wydajności mózgu dobrze działa dieta bogata w potas (banany, pomidory, brzoskwinie, ziemniaki), magnez( pestki dyni, kakao, koper, natka pietruszki, migdały, kasza gryczana), cynk (ostrygi, chude mięso, ryby, chleb pełnoziarnisty, pestki dyni).
  5. Zamiast słodyczy jedz owoce oraz warzywa bogate w witaminę C (buraki, papryka, natka pietruszki, owoce cytrusowe, truskawki).
  6. Jedz ryby. Są one doskonałym, łatwo przyswajalnym źródłem białka, zawierają duże ilości cennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozytywnie wpływają na pracę mózgu. Jedz rybę około 2 razy w tygodniu.
  7. Przestań się odchudzać. Jeśli dieta jest restrykcyjna, nie dostarczasz organizmowi odpowiedniej dawki energii, to również mózg nie jest w pełni odżywiony. Mózg przy intensywnym wysiłku potrafi zużywać 20% energii wyprodukowanej przez ciało.
  8. Czekolada nie jest Twoim sprzymierzeńcem. Jeśli będziesz wybierać czekoladę mleczną, to jedynie wpłynie to na zwiększenie rozmiaru ubrań, a nie na wynik egzaminu. Jeśli ma dostarczyć magnezu, to najwięcej jest go w czekoladach ciemnych, gorzkich z dużą procentową zawartością kakao (70%)
  9.  Idź na spacer. Człowiek, aby żyć potrzebuje tlenu, dlatego też siedzenie w zamkniętym pomieszczeniu nie poprawia wydajności organizmu. Spacer na świeżym powietrzu pozwala na dotlenienie wszystkich komórek i na sprawniejsze działanie mózgu.
  10. Dużo pij. Nie kawy, bo wypłukuje ona cenne składniki mineralne. Lepiej wybrać wodę, soki owocowe, czy zieloną herbatę. Kawa, cola zawierają kofeinę jednak jeśli pije się je zbyt często, to organizm przyzwyczaja się do tego składnika i po prostu już on nie działa tak, jak byśmy tego oczekiwali.
Trzymamy kciuki za egzaminy!

1 komentarz :

  1. stosowałem powyższe wskazówki i faktycznie lepiej się czułem i byłem bardziej wypoczęty - pewnie przez to że mój organizm w nocy spał a nie trawił ciężkie jedzenie. Sesja już za mną więc dziękuję bardzo

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za komentarz.