11/26/2012

Czy odchudzać się zimą? www.dieta4u.pl



Każda pora na zmianę nawyków żywieniowych i stylu życia jest dobra, jednak jest parę spraw o których należy pamiętać, gdy za zmiany zabierasz się zimą - radzi Weronika Weremko-Oszuścik z dieta4u.pl.

węgierskie czekolady


Polskie zimy raczej nie są łaskawe. Jak nie ma mrozu, to straszna plucha, szaruga i nawet nie chce się wyjść na zewnątrz. I to jest główna przyczyna dlaczego tyje się w okresie jesienno- zimowym. Wydatek energetyczny jest mniejszy i waga idzie w górę. A powinno być odwrotnie. Przy niskich temperaturach organizm potrzebuje więcej energii na podnoszenie ciepłoty ciała i tym samym spala więcej energii, więc powinien być to moment kiedy się traci na wadze.
Organizm człowieka w naturalny sposób działa na zimno  i magazynuje energię w postaci tkanki tłuszczowej podskórnej, która odkłada się przede wszystkim na brzuchu i biodrach, dlatego też kilogramy nabyte podczas zimy jest tak trudno zrzucić. Przeciętny Polak tyje około 3 kg podczas zimy. Zgromadzony tłuszcz podskórny ma za zadanie chronić organizm przed utratą ciepła biorąc udział w termoregulacji, dlatego też w tym zimnym okresie nasz organizm w szczególny sposób będzie się bronił przed utratą tkanki tłuszczowej.

Co jest ważne?
Dlatego tak ważne jest aby zimą zadbać przede wszystkim o to, aby waga nie poszła w górę. Okres jesienno- zimowy to czas przeziębień i infekcji. Bakterie i wirusy osłabiają organizm i dlatego też ważne jest aby zadbać o swoją dietę, a nie wprowadzać restrykcyjne diety. Obniżając znacząco wartość energetyczną pożywienia, obniżamy również ilość wartościowych składników odżywczych, witamin i minerałów. A właśnie zimą dieta powinna być urozmaicona i zbilansowana.

Nie zapominaj o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania, spożywaniu 4-5 posiłków w ciągu dnia, dbaniu o spożywanie odpowiedniej ilości świeżych owoców i warzyw, które dostarczają witamin i mikroelementów oraz błonnika wspomagającego odchudzanie. Zimą jest to utrudnione, gdyż warzywa w sklepach są pozbawione większości wartości odżywczych, więc pozostają nam mrożonki oraz owoce cytrusowe. Dobrym sposobem na pokonanie zimna jest jedzenie zup kremów, które są niskokaloryczne, rozgrzewające oraz sycące. Owoce cytrusowe dostarczają witaminy C, jednak jej znaczne ilości również znajdują się w kapuście kiszonej, natce pietruszki, papryce czy brokułach.
Gdy na dworze mróz chętnie sięgamy po potrawy tłuste i wysokokaloryczne, jednaka można je zastąpić tłustymi rybami morskimi, orzechami czy nasionami.
Wprowadź do diety produkty rozgrzewające. Gdy dopadnie Cię głód nie zabieraj się za jogurt (jak to robiłaś/eś latem), a wybierz potrawy z dodatkiem imbiru, papryczki chili, cynamonu, kardamonu, wanilii czy miodu. Substancje te wspomagają termogenezę poposiłkową, czyli zwiększają ilość ciepła jaką organizm wytwarza podczas procesu trawienia i tym samym sprawiają, że robi się nam cieplej.

Prychasz i kichasz?
To, że na dworze jest zimno, dzień jest krótki, nie znaczy wcale, że nas organizm pragnie zapaść w sen zimowy. Przez cały rok należy pamiętać o aktywności fizycznej. Jeśli jej nie dostarczymy, to kilogramów będzie jeszcze więcej. Aktywność fizyczna, zwłaszcza ta na świeżym powietrzu, wpływa na poprawę metabolizmu, wyzwala życiową energię i optymizm oraz stymuluje układ odpornościowy.

2 komentarze :

  1. czyli kakao dobrym pomysłem na podwieczorek by nie opychać się słodkimi ciastkami lub słonymi paluszkami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dieta4u.pl28/11/12 22:48

      tak, ale jeśli jest to kakao naturalne, a nie wzbogacone dużą ilością cukru

      Usuń

Dziękujemy za komentarz.