4/21/2013

dieta, a pryszcze...

Problem trądziku, wyprysków czy zaskórników to nie tylko domena nastolatek, ale również kobiet w średnim jak i dojrzałym wieku. Co jest przyczyną złego stanu skóry? - odpowiada Weronika Weremko-Oszuścik z dieta4u.pl

dieta a pryszcze, głodzik.pl

Codziennie skóra narażona jest na zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne, bakteryjne czy wirusowe. Aby mogła sobie poradzić z takimi zagrożeniami musi być odpowiednio odżywiona. Jednak nie chodzi tu tylko o nakładanie kremów, czy innych specyfików, gdyż właściwe odżywianie powinno być przeprowadzane od wewnątrz - za gładką i świeżą cerę odpowiedzialne jest nawadnianie skóry oraz odpowiednia dieta. Właściwa dieta powinna być bogata w witaminy A, z grupy B, C, E i D, sole mineralne, takie jak: cynk, żelazo, miedź i selen oraz aminokwasy egzogenne. Pamiętaj jednak, że zmiany nie zajdą od razu, w tym wypadku należy uzbroić się w cierpliwość i dać skórze czas na odbudowę i regenerację.

Jaka dieta jest odpowiednia na trądzik?
Dieta na trądzik jest dietą rygorystyczną, jednak jej zastosowanie przynosi efekty. Jeśli masz problemy z wypryskami musisz unikać alkoholu, dymu tytoniowego, słodyczy oraz produktów wysoko przetworzonych. Należy odstawić słodzone, kolorowe napoje oraz produkty z bardzo długą datą przydatności do spożycia. Produkty te generują wytwarzanie wolnych rodników, które wpływają na pogorszenie się stanu skóry.

A czekolada?
Trądzik lubi czekoladę, więc albo chcesz mieć gładką cerę, albo będziesz jeść czekoladę. Uważaj też na produkty wysoko solone. Sól można z powodzeniem zastąpić ziołami. Uwaga na kostki rosołowe i inne polepszacze smaku- jest w nich spora ilość soli. Usunięcie większej ilości soli (która znajduje się również w produktach wysoko przetworzonych, chipsach, paluszkach) sprzyja walce z trądzikiem. Dieta niskosodowa wygładza skórę i zapobiega wytwarzaniu łoju.
Wprowadź co swojego menu dania oparte na węglowodanach złożonych oraz na zasadach zdrowego odżywiania. Czyli unikaj w większej ilości tłuszczów odzwierzęcych, zastąp je olejami roślinnymi. Ogranicz produkty wysoko tłuszczowe, również te z nabiału.

Przyprawy?
Osoby z cerą trądzikową nie powinny używać ostrych przypraw, gdyż powodują one wydzielanie większej ilości sebum. Sól jodowana, krewetki oraz sushi również powodują wydzielanie większej ilości sebum.
Trądzik nasilają też mikotoksyny (toksyny wytwarzane przez niektóre gatunki grzybów) obecne w nieświeżych (lub niskiej jakości) orzeszkach oraz w importowanych owocach, które były źle przechowywane. Dlatego zawsze myj przed spożyciem warzywa i owoce oraz nie spożywaj produktów o niepewnej świeżości.
Prawidłowa waga
Prawidłowa masa ciała również sprzyja gładkiej i świeżej cerze. Osoby otyłe wytwarzają większe ilości androgenów, które oddziałują na gruczoły łojowe i przyczyniają się do zwiększenia produkcji sebum. Skóra staję bardziej tłusta, co sprzyja pojawianiu się trądziku i wyprysków.

A co jest dobre dla cery trądzikowej? 
Przede wszystkim produkty obfitujące w witaminy i sole mineralne. Zadbaj o odpowiednią podaż witamin A i E, które znajdziesz w marchwi, pomarańczach, brzoskwiniach, pomidorach, papryce, brokułach, melonach, szpinaku, sałacie. Witamina A zapobiega wytwarzaniu znacznych ilości sebum, a jego nadmiar blokuje pory i powstają wypryski. Tłuszcze roślinne, oleje zawierają oprócz witaminy E nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają  prawidłowe funkcjonowanie skóry. Gdy ich brakuje, to  skóra jest sucha, łuszcząca oraz występują wypryski. Witamina E chroni skórę przed działaniem wolnych rodników, ma działanie przeciwzapalne i chroni przed zanieczyszczeniem środowiska.

Jak ważny jest cynk..
Od zawsze w przypadku trądziku stosowano cynk. Większe jego ilości znajdziesz w pestkach dyni, roślinach strączkowych, rybach, kaszy, drobiu, słoneczniku, jajach, żytnim pieczywie.

Oraz błonnik...
Błonnik jest składnikiem wielu diet i tak samo w diecie trądzikowej należy zadbać o odpowiednią jego podaż, gdyż pomaga on w usuwaniu toksyn z organizmu. Większe ilości błonnika dostarczą produkty pełnoziarniste, otręby, nasiona strączkowe, warzywa i owoce.

I ryby!
Nie zapominaj również o rybach, które są źródłem kwasów omega-3, które hamują stany zapalne. Bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe są przede wszystkim ryby morskie, tłuste. Aby cera była świeża i promienna pamiętaj również o jej nawilżeniu. Wybieraj wodę mineralną, herbaty owocowe, a ogranicz kawę i ciemne herbaty.

Wielu dermatologów bagatelizuje wpływ diety na walkę z trądzikiem i wypryskami, jednak jeśli wprowadzisz zdrowe nawyki żywieniowe, wyeliminujesz węglowodany proste, to nie tylko Twoja cera zyska blask, sylwetka stanie się smukła to dodatkowo zyskasz wspaniałe samopoczucie. Myślę, że warto spróbować.

3 komentarze :

  1. zawsze mialam problemy z cerą, teraz mam 25 lat i mam je wciąż. Nie widzialam jak z tym walczyc, myslalam ze tabletki hormonalne zalatwia sprawe- bzdura! Nie warto sie tym faszerowac! Od 2 miesiecy stosuje dietę paleo- zero zboża i zero nabiału- cera w 80% sie poprawila, te 20% to niestety wciaz jedzone slodycze- je takze chce wyeliminowac z diety:) Polecam- uwazne jedzenie- zero faszerowania sie chemią! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy22/4/13 13:07

    dlaczego zero nabiału?

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy25/2/14 10:59

    z tym że to nie jest tak, że tylko dieta jest odpowiedzialna za pryszcze... Naprawdę dobrze się odżywiam, jem słodycze ale w niewielkich ilosciach i niezbyt często, wybieram produkty jak najmniej przetworzone, jem dużo ważnym w owoców, lubię ryby, nie przepadam za ostrymi daniami, a pryszcze i tak mi się pojawiały, ale odpowiednie żywienie połączone z dobrymi kosmetykami są drogą do sukcesu w walce z pryszczami, ja stosuję żel do mycia twarzy o nazwie trioxil, znalazłam go kiedyś na acnegone.pl gdyby nie on dieta sama by nie zlikwidowała pryszczy

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za komentarz.