8/26/2013

bieganie a dieta (porady dieta4u.pl)

Jeśli jesteś sportowcem, to zapewne wiesz, że na odniesienie sukcesu ma wpływ nie tylko ciężka praca, dobrze dobrany trening, predyspozycje genetyczne a także zdrowa i zbilansowana dieta - radzi Weronika Weremko-Oszuścik z dieta4u.pl. Festiwal Biegowy w Krynicy już wkrótce ;)

Fot. Piotr Droździk


Podstawa podstaw
Podstawą sportowego sukcesu jest trening, odżywianie i regeneracja. Bez odpowiedniej diety organizm nie jest w stanie zmusić się do właściwego wysiłku, a jeśli do niego dojdzie, to nie ma szans na pełną regenerację i odbudowę.

Zacznijmy od jadłospisu
Jadłospis powinien być uzależniony do dyscypliny którą uprawiasz, a także od Twojej masy ciała i wyznaczonego celu. Aby osiągać co raz to lepsze wyniki, biegać bardziej efektywnie, należy dążyć do uzyskania właściwej dla siebie masy ciała. Biegacz, który ma zbyt wysoką zawartość tkanki tłuszczowej będzie miał gorsze wyniki, niż w przypadku właściwych proporcji w składzie ciała. Poza tym mniejszy balast zbędnych kilogramów, tym lżejszy i szybszy bieg.

Dlaczego biegasz?
Zastanawiając się, dlaczego większość osób rozpoczyna swoją przygodę z bieganiem, można dojść do wniosku, iż skłoniła ich do tego chęć zrzucenia kilku, czy kilkunastu kilogramów. Dlatego też na wstępie jak powinna wyglądać dieta początkującego biegacza, któremu zależy na ujemnym bilansie energetycznym. Aby masa ciała malała, należy doprowadzić do deficytu energetycznego, czyli zużywać więcej kalorii niż się ich dostarcza. Często po intensywnym wysiłku organizm domaga się większych racji pokarmowych niż potrzebuje, dlatego też nie można się zbytnio nagradzać za pokonane kilometry, bo można tym samym, mimo biegania, przybrać na wadze.

Dlaczego nie zwiększać?
Zaczynając biegać nie należy zwiększać ilości spożywanego białka, odżywek, czy suplementować witamin i składników mineralnych, tylko stosować się do ogólnych zasad prawidłowego żywienia, czyli jeść o stałych porach, zwiększyć ilość posiłków, nie doprowadzać do wilczego głodu, stosować zbilansowana oraz różnorodną dietę.

Pamiętaj o posiłku!
Ważne jest, aby po treningu zjeść posiłek. Osoby które się odchudzają, często myślą „ nie zjem kolacji, szybciej schudnę”. Jest to bardzo błędne myślenie. Organizm nie dostając posiłku zaczyna odkładać na zapas, spowalnia metabolizm. Taka osoba je co raz mniej, więcej ćwiczy a efektów nie ma. Doprowadza to jedynie do wyniszczenia organizmu, ogólnego osłabienia, podatności na infekcje. Jeśli się nie je po treningu, to organizm dłużej się regeneruje, dłużej utrzymują się również hormony stresu. Przez kilka godzin po treningu organizm nastawiony jest na regenerację i dlatego ważne aby po treningu jeść wartościowe węglowodany (czyli złożone- pełnoziarniste pieczywo, razowy makaron, dziki ryż, grube  kasze) oraz białko (mięso drobiowe, jajka, ryby, nabiał). Nawet jeśli biegasz wieczorem, to nie zapominaj o kolacji.
Jeśli jesteś już zaawansowanym biegaczem, biegasz długo i intensywnie, to już wtedy powinieneś bardziej uważnie przyjrzeć się swojej diecie.

A już niedługo Festiwal Biegowy Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdrój!


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękujemy za komentarz.