1/02/2014

Równouprawnienie, gender a zapotrzebowanie na magnez?



Reklamy zalewają nas informacjami, w jakim preparacie jest najwięcej magnezu. Inne podają, że tylko ich produkt posiada naturalny magnez. Postanowiłem zgłębić zatem temat zawartości magnezu w różnych produktach spożywczych, nie w suplementach diety. Wolę naturalne źródła tego pierwiastka.

http://1.bp.blogspot.com/-sVTc8hcBwII/UoJ9NFuQj3I/AAAAAAAADD0/onWHA0Wc_bk/s1600/orzech_zgimpiony.JPG
orzechy by głodzik.pl
Według różnych źródeł powinniśmy spożywać około 300 mg magnezu dziennie (dokładnie 300 mg kobiety, a 350 mężczyźni). Wyjątkiem są kobiety w ciąży, których dzienne zapotrzebowanie wynosi 400 mg. O dziwo tematem tym zainteresowałem się oglądając telewizję (wiem, wiem Olu i Guziku telewizja mój, Twój, nasz wróg). 

W książce „Kuchnia i medycyna” autorstwa Juliana Aleksandrowicza i Ireny Gumowskiej z 1986 roku możemy znaleźć „skrócone tabele wartości odżywczej produktów spożywczych”. Według tych danych najwięcej magnezu ma kakao (20%) 442,2 mg na 100g produktu, następnie orzeszki buku zwane bukwą 310 mg (nie martwcie się - też nie wiedziałem co to jest), kasza gryczana prażona 217,9 mg, fasola 168,9 mg, orzechy włoskie 134*-74,5 mg, orzechy laskowe 140*-70,5 mg, czekolada deserowa 131mg, czekolada mleczna 58,9mg (*gwiazdka oznaczała dane pochodzące ze źródeł francuskich).

Według innych danych z tej samej książki („Kuchnia Jarska” Błażeja Włodarza) możemy przeczytać, że najwięcej magnezu ma mak -  na 100 g produktu zawartych w nim jest 526 mg tego pierwiastka, na kolejnych pozycjach plasują się fasola sucha zielona 523 mg, soja 372 mg, kasza jaglana i jęczmienna 289 i 274 mg.

Według publikacji z 2005 roku H. Kunachowicz  „Tabele składu i wartości odżywczej żywności” możemy przeczytać, że najwięcej magnezu mają pestki dyni 540 mg na 100 g, na kolejnych pozycjach znajdują się mak 450 mg, nasiona słonecznika 350 mg, orzechy (arachidowe, laskowe, pistacjowe, włoskie,) 100 – 180 mg, fasola sucha 170 mg, groch suchy 124 mg, nasiona słonecznika płatki owsiane 130 mg, kasza jaglana 100- 110 mg.


A tu znajdziesz magnez:

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękujemy za komentarz.